2 0 1 8 . J A N U Á R  3 1 – F E B R U Á R  4. Transmediale 2018 HKW, Berlin





A tavalyi 30. kiadással az alapításának kerek évfordulóját ülő berlini fesztivál a (poszt-)digitális kultúra egyik legmeghatározóbb, trendsetter eseménye az európai kontinensen. A folyamatosságon túl, amely biztos kézzel szállítja évről évre az olyan sztárfogalmakban kulmináló társadalmi képzeteket mint a „DIY” (2001) vagy a „Capture All”  (2015) valamint az ezekhez kapcsolódó transzformatív művészeti gyakorlatokat, sikerét annak is köszönheti, hogy programjával képes leképezni a médiakörnyezet és szociotechnika folyamatos változásait. Erre a rugalmasságra utal a ’80-as évek végén önmagát még VideoFest-ként definiáló esemény, ami 1995-re az új média inkorporálásával fokozatosan magához ölelte a tágabb értelmbe vett kritikai net kultúrát, hogy az évtized végére a mindent új paradigmaként átíró digitálisban (digital by default) oldódjon fel. És hogy mindezt milyen könnyed szellemességgel teszi, jó példa a fesztivált támogató helyi kulturális szervezet védnökének megnyitóbeszéde, aki Kitty AI hangján szólalt meg.

 

#kittyAI

A post shared by szilvinemet (@szilvinemet) on Feb 2, 2017 at 11:25am PST

Az idei kiadás ernyőfogalma a magyarra kurtán-furcsán „névértékként” fordítható „face value”, ami a dolgokat szótári megfogalmazás szerint „készpénznek vett/fenntartások nélkül elfogadó” szemléletet ragadja meg. Ez a közbeszédet fogva tartó populista logika radikálisan leegyszerűsítő eljárását tükrözi vissza a digitális populizmus olyan megnyilvánulásain keresztül, mint a 4chan, az online fórumok radikalizálódása vagy az új kulturális háborúk.

https://2018.transmediale.de


2 0 1 8 . J A N U Á R 2 6  –  F E B R U Á R  4 . CTM Festival 2018 – Berlin

A január végi-február eleji megjelenéssel a Transmediale időhorizonját átmetszve sűríti a berlini programnaptárat a kortárs zenei progressziót képviselő CTM. Érdekes fejlemény lehet a hazai közönség számára, hogy a budafoki AQB-ből már jól ismert 4DSOUND stúdió és hangtechnika a fesztivál keretében is bejáratódik az új berlini helyszínén nem kisebb előadók mint Gaika, Pan Daijing, FIS és TCF kezén. (Mindeközben Budapesten – a 4DSOUND megbízásából a KiBu olyan megoldáson dolgozik, ami a téri hang komponálásához egy intuitíven használható 3D-s felületet nyújt a zenészeknek és sound designereknek).

A zenei lineup mellett ajánljuk az olyan szateliteseményeket, mint a CTM által kurált az Uncanny Valley of a Possible Future kiállítást olyan résztvevőkkel mint Anne de Vries és a tömegpszichózis és technika kapcsolatát egy stadionos koncerthelyzeten keresztül bemutató videója vagy Lawrence Lek álomszép CGI filmje, egy AI főszereplő által narrált és elénekelt Georomancer.


http://www.ctm-festival.de


2 0 1 8 . Á P R I L I S  1 8  –  2 1 . RESONATE FESTIVAL Kolarac – Kinoteka, Belgrád



A régióban hiánypótló szereplőként Szerbia fővárosában rendezett fesztivál kimondott vállalása, hogy releváns jelenkortörténetet írjon olyan résztvevők meghívásával, akik munkájuk során a technológiát folyamatosan „forradalmasítani” kénytelenek. Az idei program még nincs meghirdetve, ellenben super early bird jegy már kapható a négynapos rendezvényre.
http://resonate.io/2017/


2 0 1 8 .  J Ú L I U S  6  –  8 . CREEPY TEEPEE 2k18 – Kutna Hora 
creepyteepee.org


2 0 1 8 . S Z E P T E M B E R   E L S Ő   H E T E  ARS ELECTRONICA – Linz
https://www.aec.at/festival/

A média művészet intézményesülése a '80-as években kezdődött, amely során az esemény-alapú kezdeményezések a megfelelő támogatói struktúra megszervezésével állandó működési keretet kaptak. Erre jó példa az Ars Electronica, ami mind Linz városát mind a nemzeti sugárzású ORF televíziós adót maga mögött tudhatta, így már indulásakor fontos kultúrális attrakciót jelentett a térségben. Az évek során egyre komplexebbé váló szervezet mára több, egész évben nyitvatartó múzeumi intézményt is fenntart, mint az OK vagy az Ars Electronica Center, aminek kötelékében több időszaki, gyors reagálású, friss kezdeményezés szárba szökhet, mint pélául a tavaly alakult VRLab és a folyton megújuló Future Lab vagy a 3D-s vetítésekre szakosodott Deep Space bemutatóterem.  A fesztivál által évről évre meghirdetett témák – mint a 2017-es The Other I, ami a mesterséges intelligenciával foglalkozott – és az erre kiírt nyílt pályázati rendszer lehetővé teszik kisebb lab-ek vagy alulról szerveződő intézmények, egyetemek, freelancer művészek bekapcsolódását, így namedropping helyett vagy mellett egy eklektikusabb és nagy számok elvét mozgató felállást kapunk.


2 0 1 8 . O K T Ó B E R  V É G E  UH FEST  – Budapest
uh.hu


2 0 1 8 . O K T Ó B E R  U T O L S Ó  H E T E  IMPAKT Festival – ​Utrecht

Ha a fesztiválokat a különböző formátumok szerint skáláznánk, a holland Impakt az előadások, viták, keynote speech-ek és kerekasztalbeszélgetések szervezésében teljesít nagyot. A nyílt kurátori felhíváson a Yasemin Keskintepe (ZKM), Alex Anikina (Goldsmith University) és a kreatív AI területre specializált brit Luba Eliott triója által javasolt téma kerül az idei kiadás fókuszába, méghozzá a 2016-ban az év szavának nyilvánított ’post-truth’. 

http://impakt.nl/festival/


2 0 18 .  D E C E M B E R   E L S Ő  H E T E  PAF FESTIVAL, Olomouc