Október 3-án a Snapchat bejelentette együttműködését Jeff Koons-szal, aminek következtében a botrányhős/sztárművész ikonikus szobrainak 3D-s verziói a kiterjesztett valóság technológián keresztül elérhetővé váltak a legforgalmasabb turista pontokon (a londoni Hyde Park-tól a new york-i Central Parkon át a syndey-i Operaházig).

Egy nappal a bejelentés után a new york-i művész Sebastian Errazuriz és művészeti/technológiai stúdiója, a Cross Lab virtuálisan "vandalizálta" a Central Parkban előhívható virtuális szobrot a kiterjesztett valóság vállalati gyarmatosítása elleni fellépésként. Akár egy igazi demonstráció esetén, a csapat létrehozott egy az eredetivel megegyező 3D AR Balloon Dog-ot, aminek szétgraffitizett verzióját elhelyezték ugyanarra a geolokációra, amin a Snapchat-változat elérhető volt.

„Fontos elkezdenünk kérdéseket feltenni, mennyire vagyunk hajlandóak a virtuális közösségi tereinket a vállalatoknak átengedni. Jelen pillanatban ezek a szobrok egy olyan tartományban léteznek, amit közösségi médiavállalatok dominálnak, miközben »ingyenes szolgáltatásokat« kínálnak, amiket önként elfogadunk. A virtuális világ, ahol a társas interakcióink jelentős hányada zajlik, válik saját valóságunkká. Abban a pillanatban, amint a világot elsődlegesen a kiterjesztett valóságon keresztül kezdjük megtapasztalni, köztereink azonnal vállalati tartalmak által birtokolt terekké válnak, amiket a tudatalatti manipuláció és kontroll céljából hoztak létre. Ha a Snapchet x Jeff Koons az elsők, akik geo-taggelt kiterjesztett valóság szobrokkal pakolják tele a nyilvános tereket, mi leszünk az elsők, akik ezt megtámadjuk, hogy megkérdőjelezzük az érvényességét." nyilatkozta Sebastian. A Snapchat-től azóta se jött válasz. (Forrás: It's Nice That)

Snapchat kampány:

Hasonló indíttatású "leleplezés" a They Live című 1988-as filmklasszikusban. Az interface még nem egy okostelefon kijelzője, hanem egy szemüveg, ami felfedi a vállalati manipuláció hatásmechanizmusát: