"Ha látsz egy olyan képet, amit már láttál valahol, ne nyomd meg a gombot.
A legjobb módja, hogy a meglepetés erejével éljünk, hogy elkerüljük a kliséket.”
– Alexey Brodovits tanácsai fiatal fotósoknak (Brodovitch a Harper’s Bazaar művészeti vezetőjeként működött 1934 és 1958 között)

Egy új applikációt és egy nemrég megjelent könyvet ajánlunk, amelyek tartalma azonos irányba tereli a felhasználó-olvasót. A CCamera.org 199 Ft-ért letölthető iOS alkalmazása önmagában manifesztum értékű: ne készíts több fotót, van belőlük elég. Mennyi is? Mai becslések szerint 657 billió per év. A fölöslegesnek tetsző tartalomgyártás helyett az alkalmazás már létező fotókat keringet a rendszerben, amelyekből bőségesen lehet válogatni, akár a reggeli kávén lebegő latte art-ot, a szivárványosra színezett olajfoltos járdát szeretnéd megörökíteni. Az alkalmazásnak nem célja, hogy kiölje a „nem fotóztam, így meg se történt” érzését vagy a „life is for sharing” kortárs kondícióját, viszont az autentikusság szükségességét alapjaiban kérdőjelezi meg. 

Aki kiváncsi mindezek hátterében megbújó médiaelméleti összefüggésekre, azoknak ajánljuk a világhírű elméletíró, Lev Manovich (City University of New York) „instant”  fotó forradalmáról szóló négyrészes kötetét (1 – 2– 3– 4. rész) – Instagram and Contemorary Image –, ami PDF-ként online letölthető.  A tanulmány a művészettörténet, a média- és az adattudomány szempontjából elemzi azt a hihetetlenül nagy mennyiségű, 2012 és 2015 között készült 15 millió képet, amit Instagramra posztoltak.

Fejezetek:
Subjects and styles in Instagram photography
The „Instant” revolutions in photography
Three Types of Instagram Photos: Casual, Professional, and Designed
Casual Photos
Professional Photos
Designed Photos
Visual and Content Strategies of Designed Photos
Instagrammism and mechanisms of contemporary cultural identity (and also photography, design, Kinfolk, k- pop, hashtags, mise-en-scène, and cостояние)
Designing and Living Instagram Photography: Themes, Feeds, Sequences, Branding, Faces, Bodies