Az Oculus Connect a VR közösség egyik legfontosabb eseménye, aminek célja, hogy a virtuális valóság technológia a következő számítógépes platformként világszinten elterjedjen. A Facebook október 11-én és 12-én tartotta a 4. éves összejövetelt a technológia jövőjéről a kaliforniai San Jose-ban. Akire a legjobban odafigyeltünk, az John Carmack, a 3D atyja, a Wolfenstein 3D és a Doom fő programozója, aki 2013-tól az Oculus VR vezető fejlesztője (CTO). Fő meglátásai a VR jövőjéről és szűkebben a Facebook új piaci termékéről, a 2018-tól mindössze 199 dollárért elérhető Oculus Go-ról: 

– A VR még nem hódította meg a világot, de minden alkotóelem itt van előttünk, csak be kell tenni egy serpenyőbe és összekeverni, megfőzni, befűszerezni.

– Az elmúlt egy év tapasztalata, hogy a 360-as média „felrobbant”: a high-production quality videók és fotók elárasztották a kommunikációs csatornákat (a 360 fotó messze a legnépszerűbb formátum a felhasználók által előállított tartalom tekintetében VR és más immerzív médiára)

– Carmack ebben a körben végre kimondta, hogy a „Facebook nagyban egy reklámcég”

A konferencia legnagyobb bejelentése a standalone hardware, az Oculus Go. Annak ellenére, hogy Carmack beismerten a „magic software”-t részesíti előnyben a „magic hardware”-rel szemben, küldetése, hogy egymilliárd embert bevezessem a VR-ba és ez nem fog máshogy menni, minthogy a megfizethetetlen hardware-eket elérhető árra leviszik. Ez pedig a lower power/lower end mobil technológiákra való adaptálást jelenti.

Carmack ezután belemegy a technikai részletekbe: a Go LCD kijelzője valamennyivel nagyobb felbontást tud, kicsit kevesebb „screen-door effect”, nincs akkora probléma a mély fekete színek megjelenítésével, de kisebb a kontraszt mint amit egy LCD-től várna az ember. Pár milliszekundummal lassabb, nagyobb a késleltetés mint a Gear VR OLED kijelzőjén.

– Amit nagy win-ként értékel, az a lencsék és az optika. Ha a Gear VR-nál a látótér közepe az valójában, ami tisztán kivehető és éles és a távolabbi dolgok elmosódnak, bármennyire is igazítod a „focus wheel”-t, addig a Go-nál sokkal jobb az optika. Kevésbé találkozhatsz azzal, hogy a perifériára elhelyezett információt egy játéknál nem tudod kiolvasni.

– A beépített audió további plusz. Az audio meghajtója a fő headset-ben van, de át van vezetve a fejpánt elülső részeibe, így sokkal jobban működik a hang térbeliesítése

– 3 degrees of freedom kontroller és 3 degrees of freedom tracked headset-ből áll a Go „csomag”

– A Go-n nincs mobil szolgáltatás, ezt az egyik legnehezebb döntésként értékelte, ugyanakkor az updatekkel így kevésbé lesz probléma.

– A Go továbbra is egy Android eszköz, ami Gear VR kompatibilis – továbbra is a Gear VR az elsődleges mobil platform, nem bátorít senkit arra, hogy a Go-ra fejlesszenek. Carmack szerint jó sok idő lesz még, mire a standalone olyan számokat produkál, mint a mobil, ezt követi a vállalat stratégiájában.

– mindenki a room scale VR-ról beszél, arról, hogy tényleg nagy terekben mászkálhass (stadion(!) léptékben vagy akár világméretűen), ahol a tárgyak mögé mehetsz ahelyett, hogy navigálnál. Ez az a mágia, amiért a VR-t szeretjük, ugyanakkor még egy csomó munka, mire a fejlesztésben ezt elérjük.

– Carmack szerint előbbrevalóbb azt biztosítani, hogy ne melegedjen túl a készülék, minthogy agresszívebb legyen a grafika.

– Másik probléma a lencsék bepárásodása, aminél javulás tapasztalható a Go-nál.

– Évek óta mondogatja, hogy egy csomó alkalmazás mennyire szörnyen néz ki és senkit nem érdekelt, hogy a szöveges tartalmak egy olvashatatlan masszaként jelennek meg VR-ban. (Mi már tavaly tudtuk, hogy a szöveges bevitel fontos lesz, lásd Ravasz Jonathan videóját feljebb). Az a felismerés vitte előre, hogy bár a Unity tökéletesen működik a játékmotorok tekintetében, viszont nem a legmegfelelőbb eszköz egy media browsing system fejlesztésére, amin videók vagy applikációk futnak. Ez az új környzet, amit végül keresztülvert a vállalaton, VR shell névre hallgat, ami 2D-s user interface-eket kezel főleg minimális 3D elemek mellett. A 2D-s user interfészek sokkalta nagyobb hozzáadott értéket jelentenek a kezelhetőségben, mint a flinc-flancos 3D-sek.

– A VR shellen belül simán lehet váltani az alkalmazások között, vagy browserről applikációra, onnan Facebook-ra anélkül, hogy kilépne vagy loadolna. A shell egy multitasking környezet, ahol feldobod a billentyűzetet és beírsz egy URL-t vagy épp keresel vmit a Home-ban.

– Ahelyett, hogy egy social helyet építenének, amire később applikációkat hackelnek (így működik a legtöbb közösségi média platform), ők pont fordítva gondolják. Csinálnak egy applikációs infrastruktúrát social built-in feature-rel.

– A Venues egy triviális videólejátszó applikáció lesz és Carmack szerint lehet, hogy egy csomó ember megkérdezi, hogy mi az értelme annak, hogy 10 másik ember nézi melletted (értsd az avatárod mellett), ahogy navigálsz a Home menüben. „És lehet, hogy egy csomó dolognak nincs is értelme, de képzeld el azt, hogy böngészel a Store-ban és be tudsz kapcsolni másokat, akik melletted ülnek és lehet, hogy másra mutatnak rá mint amire te .” Hmmm.

– Olyan feature-ök, hogy látod az időt, az akkumulátor töltöttségét és van egy universal bed mode, amit bekapcsolva az ágyra ledőlve is tudsz tovább Facebookozni a mennyezeten.

Célok az év második, maradék felére: a videó minőség javítása. Több kontroll funkció: például a freeze frame, amivel előre és hátra tudsz léptetni – ezt mint szuperképességet említi. 4K felbontású videók akár 3 órán keresztül 360-ban. A bad video frame release legyen a múltté, csakúgy mint a rossz kerning. 

– A végére hoz pár analitikát a Facebook-tól, mit szeretnek az emberek és mik a legpopulárisabb tartalmak: még mindig a hullámvasút. Ezt nem akarjuk elhinni, de mégis. Ez az a tartalom, amit nem csak egyszer néznek meg, hanem újra és újra visszamennek. A másik ilyen műfaj a horror. A médium adja magát: egyedül, elvágva a világtól szembenézhetsz a félelmeiddek. Bár Carmack nem rajong a műfajért, de beismeri a hatékonyságát VR-ban. Emellett a Lego-filmek tarolnak mint a Lego Batman és a Lego Starwars. Na és az állatvideók, nem! a természetvideók. A legnépszerűbba  macska. Természetesen.

– egy utolsó wishful thinking még a végére: az emberek egyszerűen nem fordulnak meg maguk körül. Hiába hirdeti évek óta, hogy a forgószékek a legalkalmasabbak a Gear VR játékokhoz, a legtöbb ember csak ül a kanapén és azt várja, hogy történjen valami a szeme előtt.