A kezdetek kezdetén, Edison és Bell nagy felfedezői korszakában az egydimenziós hangjelentette a belépőt a hang rögzítéséhez, továbbításához és lejátszásához – gondoljunk a fonográf vagy a telefon rendkívülinek számító újításaira. A technikát aztán gyorsan, már a 19. század végén – az emberi anatómiához való teljesebb igazodás jegyében – felváltotta a kétcsatornás, sztereo hangzásvilág, ami a 20. század közepe óta hegemónnak számít mind a zenefelvétel és lejátszás terén. Azóta is számos kísérlet történt a hang 360 fokos kiterjesztésére, a különböző binaurális felvételek és szimulációk formájában, hogy a test és a környezet viszonya minél közelebb kerülhessen a természetes állapothoz. Az úgynevezett "surround" rendszerek már az otthonokba is elvitték a "teljes elmerülés" lehetőségét, amelyben a hangforrás minden irányú, de még helyhez kötött, fizikailag rögzített megoldással. Az utóbbi években bekövetkezett paradigmaváltás, ami az immerzió egyre nagyobb fokú kiteljesedését támogatja mind a tömegszórakoztatásban (iMax, VR) mind az elitistább művészetekben (environment, helyspecifikus totális installáció) a zenei részvétel újabb tapasztalásait nyitotta meg, áttéve a hangsúlyt az időbeliről a térbeli érzékelésre.

A Tracer a 4D Sound budafoki Spatial Sound Institute számára készülő „hangszer”, amely a téri hangkomponálásban segíti a zeneszerzőket és művészeket a virtuális valóság technológia segítségével. Az x,y,z koordinátarendszerben meghatározható a hangok helyzete és térbeli mozgása a VR kontroller segítségével, az útvonalakhoz pedig hozzárendelhető a hangok formája, sebessége és iránya. A Tracer olyan viszonyban van a zenével, mint a Google TiltBrush a festéssel.